- Sikkerhet og spam
- SEO og Google Analytics
- Permalenker, sidekart og tittel/slagord
- SSL-sertifikat
- Nettstedsikon og logo
- Google søkekonsoll
- Sjekk nettstedet i alle kjente nettlesere
- Test hjemmesiden på forskjellige enheter
- Sjekk om det er noen ødelagte lenker på nettstedet
- Optimaliser bildene på nettsiden din
- Sjekk at språket er korrekt, og les nøye gjennom teksten
- Sjekk at admin-epost er korrekt
- Fjern utvidelser, bilder, sider etc, som ikke er i bruk
- Sjekk alle skjema
- Sjekk hastigheten på nettsiden din
- Google Min Bedrift
- Sett opp schema-markup
- Ta backup av alt!
- Bonus til slutt
Er nettsiden din ferdig satt opp, og klar til å bli lansert? Det kan være at du har glemt noe. Her er en sjekkliste før lansering av nettsiden.
Sikkerhet og spam
Sikkerheten må være på plass, og det samme gjelder beskyttelse mot spam-kommentarer og spam-eposter gjennom kontaktskjema på nettsiden. Vi vet hva som fungerer her, og hvilke utvidelser som passer på sikkerheten.
SEO og Google Analytics
Når det kommer til SEO (søkemotoroptimalisering eller Search Engine Optimization), så vil dette hjelpe nettsiden å rangere i Google sin søkemotor.
Du bør også sette opp en konto i Google Analytics, og legge inn sporingskoden på nettstedet ditt.
Permalenker, sidekart og tittel/slagord
Bruker du Yoast eller SeoPress til å håndtere alt av SEO, så er dette bare barnemat. Yoast og SeoPress fikser alt som har med sidekart og meta-data for deg.
Husk også at slagordet bør beskrive hva nettstedet dreier seg om.
SSL-sertifikat
Jeg bruker PROISP som domene-leverandør, og der får man gratis SSL-sertifikat. SSL er særdeles viktig om man driver en nettbutikk, da man ofte bruker sensitiv informasjon når man handler. Et SSL-sertifikat står for krypteringen av slike data, og gjør derfor nettstedet svært sikkert. Har du en driftsavtale med meg, så sørger jeg for at SSL-sertifikatet alltid er oppdatert.
Nettstedsikon og logo
Nettstedsikon er det lille ikonet du ser på tabben helt øverst i nettleseren. Hvis du har mange vinduer åpne, så kan du lett se på ikonet hvilken siden vinduet tilhører. Nettsiden din fremstår også som mer profesjonell når man har et nettstedsikon.
Det er også viktig å ha logo helt øverst, og dette vil også gjøre at nettstedet fremstår som mer profesjonelt enn om du kun skriver firmanavnet som vanlig tekst.
Google søkekonsoll
Google søkekonsoll er et sted hvor du kan se hvem som lenker til nettstedet ditt, om Google sliter med å indeksere nettstedet ditt, og du kan laste opp et XML-sidekart. Det hevdes at Google indekserer nettstedet ditt før eller siden uansett, men et sidekart vil gjøre at dette går mye raskere. Husk å sende inn sidekart for alle varianter av nettstedet ditt; http, https, http://www og https://www. Det ryktes at Google jobber med at dette skal bli automatisert. Pr. dags dato er det likevel greit å sende inn alle fire (har du ikke SSL installert, så trenger du ikke sende inn https-variantene).
Sjekk nettstedet i alle kjente nettlesere
Veldig mange bruker enten Google Chrome eller Microsoft Edge. Prøv nettstedet i begge disse, samt i Firefox og Opera. Det er greit at hjemmesiden ser fin ut i alle nettlesere, selv om det viktigste er at den ser bra ut i Chrome og Edge (i mine øyne).
Test hjemmesiden på forskjellige enheter
Det er viktig at hjemmesiden fungerer like bra på mobil som på PC. En vanlig feil mange gjør, er at de utvikler nettstedet for PC, og glemmer hvordan den vil se ut på nettbrett og mobil. I dag bruker veldig mange mobiltelefon til å surfe med, og det er særdeles viktig at nettstedet ser bra ut på mobiltelefoner. Det vil si at hjemmesiden er mobilvennlig.
Sjekk om det er noen ødelagte lenker på nettstedet
Når jeg setter opp en side, så lenker jeg ofte til forskjellige sider internt, og det hender at jeg endrer på permalenkene etc. Det vil føre til at mange av lenkene er «døde». Bruker du Chrome (som jeg anbefaler), så finnes det en utvidelse som heter «Broken link checker.» Den fungerer slik at den scanner en hel nettside, og finner ut av (i løpet av kort tid) hvilke lenker som er døde. Da kan du rette dette opp, og nettstedet vil fungere mye bedre.
Optimaliser bildene på nettsiden din
Det er viktig at bildene du legger ut, ikke er for store. Tar du et bilde med mobilen, og legger de rett på nettsiden, så vil de sannsynligvis være altfor store i størrelse, og det vil føre til en treg side for den som skal lese nettsiden. Derfor er det bedre at du på forhånd forminsker bildene, og reduserer kvaliteten noe (men ofte ikke merkbart), slik at bildene lastes kjapt og fint på nettsiden din.
Bruker du WordPress (som jeg gjør), så kan du legge inn en utvidelse som automatisk optimaliserer bildene dine. Jeg anbefaler uansett at du behandler bildene i et eget program på forhånd, slik at du også kan skalere de i riktig format.
Sjekk at språket er korrekt, og les nøye gjennom teksten
Det er viktig å skrive godt innhold på nettsiden som er relevant for det du driver med. Men det er også viktig at teksten er skikkelig skrevet, uten feil. Dette fører til en bedre brukeropplevelse, og sannsynligheten øker for at leseren vil være på nettsiden din.
Les også: hvordan sette opp den perfekte landing-siden.
Sjekk at admin-epost er korrekt
Hvis noen kommenterer en artikkel på nettsiden din, så vil admin motta en e-post. Sjekk alltid at denne e-posten er korrekt, og at den faktisk er i bruk.
Fjern utvidelser, bilder, sider etc, som ikke er i bruk
Når man utvikler en hjemmeside, så går man ofte frem og tilbake, og tester forskjellige utvidelser, og lager nye sider i hytt og vær (nei, det heter ikke i hytt og pine). Husk å slett alt som ikke skal være med på slutten.
Sjekk alle skjema
Det er viktig å sjekke alle skjema på siden, slik at de fungerer optimalt. Dette gjelder primært kontaktskjema som skal sendes via e-post. Se at e-posten du mottar når noen bruker skjemaet ser tilfredsstillende ut, og at det er lett å tyde e-posten du mottar. Pass på at e-posten ikke havner i søppelmappa. Hvis den gjør det, så må du hviteliste e-posten.
Sjekk hastigheten på nettsiden din
Det er viktig at nettsiden laster inn relativt raskt. Dette avhenger bl.a av hvor store bildene er, hvilken server du bruker og hvor mye fancy ting som skal lastes på siden din. Det enkle er ofte det beste, og hvis siden din er så full av elementer at det går ut over hastigheten, så bør du vurdere å redusere innhold på hjemmesiden din. Sjekk GTMetrix og Pingdom Tool sitt verktøy for å måle hastigheten på nettsiden. Jeg bruker Swift Performance for å øke hastigheten på nettstedet.
Google Min Bedrift
Sett opp firmaet ditt i «Google min bedrift». Dette gjør det enklere for Google å vise ditt firma i søkeresultatene. Husk å få kundene til å skrive vurderinger på «Google min bedrift».
Sett opp schema-markup
Er det en lokal bedrift, så må en lokal-schema settes opp. Er det en blogg, så må en blogg-schema settes opp. Dette gjør at Google vet i større grad hva nettstedet dreier seg om. Jeg bruker Schema Pro for å sette opp relevante schema.
Ta backup av alt!
Dette er faktisk noe av det viktigste du må huske på. Når du har satt opp en nettside, så ta backup av alt. Deretter tar du jevnlig backup av alt ukentlig eller daglig, alt etter som hvor mye info som kommer ut på nettsiden din.
Bonus til slutt
Be en venn sjekke siden din med nye øyne. Det er lett å se seg blind på det du selv jobber med. Når noen andre kan vurdere nettsiden din, så oppdager han eller hun kanskje noe du ikke har sett før.