seo

5 grunner til at du bør fokusere på søkemotoroptimalisering (SEO)

Tenker du ikke på søkemotoroptimalisering (SEO) når du har en nettside, så bør du begynne med det umiddelbart.

I dag, så er ikke lenger søkemotoroptimalisering noe som er kjekt å ha. Det er et absolutt must på nettsiden din. I dag finnes det tusenvis av nettsider hvor det ikke er noe fokus på SEO. Det er synd, da disse nettsidene kunne rangert veldig mye bedre i søkemotorene hvis de hadde hatt fokus på SEO. En del nettsideeiere tror at SEO er noe skummelt, og noe som koster veldig mye. Faktum er at det trenger ikke koste noe. Hvis du ønsker å bruke penger på det, så trenger det ikke være dyrt. Og om du synes det virker dyrt, så vil du sannsynligvis tjene det inn igjen ved økt salg eller flere besøkende.

Jeg vet godt at SEO kan være en jungel som er vanskelig å finne frem i. Derfor kommer jeg med 5 argumenter for at du skal få motivasjon til å begynne med SEO til akkurat DIN nettside.

1. Søkemotoroptimalisering lar deg være der kundene er

Enten du liker det eller ei, så fungerer ikke lenger den vanlige måten å annonsere på. Dette inkluderer bl.a tv-reklame, radio, avisreklame. Ok, det fungerer. Men internett har kommet for å bli, og det er viktigere enn noen gang å være synlig på nett. Når jeg sier nett så mener jeg egentlig Google, da Google har omtrent monopol når det gjelder søk online. Jeg tipper at 95% av alle som skal søke etter noe, går rett til google.no.

Se for deg at du skal kjøpe en kaffemaskin. Hvor søker du etter en kaffemaskin? Du bruker selvsagt Google.no for å søke etter en kaffemaskin. Du kan også bruke Bing.no eller Yahoo.no, men det er like greit å bruke Google.no da Google er aller størst på søk. Folk flest kjøper heller på internett enn å møte opp fysisk i en butikk. Det er slik det har vært en stund, og det er slik det kommer til å være i fremtiden.

Dette er grunnen til at du som nettsideeier bør være der kundene dine er – på Google. Du bør ikke bare være på Google, men du bør være blant topp 10 på Google (førstesiden). Derfor bør du absolutt ikke ignorere SEO, for ellers havner du på side 4 eller 5. Og der er ikke kundene dine.

Et annet bra argument for å fokusere på SEO, er at direkte søk i Google rangerer ofte høyest.

Forklaringen på dette er enkel; hvis din nettside blir sett av noen som søker i Google, så vil søkeren mest sannsynligvis besøke siden din. Jo flere personer som besøker nettsiden din, jo mer tjener du. Ikke bare kan du tjene mer gjennom salg, men om du legger til reklame på nettsiden din (f.eks Adsense), så tjener du mer gjennom reklame, siden du har flere besøkende som klikker seg inn via Google.

Det er derfor på høy tid å fokusere på SEO i dag! Ikke vent til neste år. Det er mange folk der ute som ønsker å besøke siden din eller kjøpe produktene dine. De må bare finne den først.

2. SEO er billigere enn betalt plassering (Google Ads)

Betalt plassering gjennom Google Ads (tidligere Google Adwords) har selvsagt sin plass. Jeg setter opp digitale reklamekampanjer for de som ønsker det, og for mange er betalte plasseringer det aller beste.

Men, SEO ER billigere over tid.

Selv om SEO er billigere over tid, så vil SEO også koste penger på lik linje med betalt digital markedsføring. Faktisk så koster dyptgående SEO-arbeid MER enn Google Ads og Facebook Ads i begynnelsen hvis du skal samarbeid med meg. Grunnen til at SEO ofte er best i lengden, er at de gir varige resultater, også etter at du ikke betaler mer til det firmaet som hjelper deg. Omtrent 70% av de som søker i Google ignorerer totalt annonsene som er øverst. Det sier litt. Men av de som søker, så er det kun noen få som går videre til side 2. Derfor er det svært viktig å havne på side 1 hvis du skal generere mer profitt kun ut i fra godt SEO arbeid.

3. SEO hjelper deg å bygge et varemerke

Med mindre du er et stort og kjent firma som Apple eller Microsoft, så vil sannsynligvis ikke dine besøkende taste inn firmaet ditt i adressefeltet direkte. En potensiell besøkende, vil søke etter et produkt eller tjeneste, og så kan du krysse fingrene for at din side havner på toppen i søkemotoren.

Når noen søker etter noe, så vil man ofte notere seg (mentalt) hvor noen befinner seg i et søk. Hvis noen søker etter et produkt, og du ligger langt oppe i søket, så vil søkeren tenke at du har høy autoritet og at du er en person som kan stoles på. Det er selvsagt viktig for ditt varemerke, for dette vil bare føre til at du vil bli snakket om til andre, som vil føre til flere besøkende.

4. SEO er viktig for alle aspekter ved firmaet ditt

Det er en vanlig myte at SEO kun er viktig for rangeringen i søkemotorer, og at det ikke er viktig for firmaer å fokusere på SEO hvis de ikke trenger bedre rangering. SEO betyr MER enn bare rangering, og det er derfor lurt å fokusere på det i alle firmaer som driver noe online.

Først og fremst, så har SEO stor innflytelse på hvordan du blir opplevd av andre. F.eks, så er én viktig del av SEO, omtaler på nett. I følge flere studier, så ønsker mange å først lese omtaler før de hopper uti et kjøp eller lignende.

Bruker du omtalene på nettsiden din, så vil det bety mye for de som besøker siden din. Dette må selvsagt jobbes med, og det er viktig å ha fokus på å samle omtaler fra tidligere kunder/besøkende.

Antall omtaler og delinger via sosiale medier vil øke hvis du får flere besøkende til siden din, og dette vil være svært positivt for nettstedet og firmaet ditt.

5. SEO forbedrer nettsiden din

Som du kanskje har fått med deg, så er Google streng når det gjelder å rangerer nettsider. De ønsker å rangere på best mulig måte, slik at de som surfer får en god opplevelse. Det er også slik at de som ikke følger med på SEO eller tenker over hva det kan gjøre for bedriften din, vil sjelden følge med på Google sine oppdateringer til søkemotoren sin. Når du har fokus på SEO, så vil du også se nærmere på hastighet, sikkerhet, struktur og teknisk oppsett. Når du sørger for at alt dette fungerer optimalt, så vil du få en bedre rangering, siden besøkende får en bedre opplevelse.

Jeg skjønner at det kan virke overveldende å ha kontroll på alt innenfor SEO, spesielt for de som er ny i gamet. Da kan du spørre Bell Digital om hjelp, så ser vi hva vi kan få til sammen. Har du fokus på SEO, så vil du få fordeler av det i mange år.

Del innlegget
Picture of Vegard Bell

Vegard Bell

Utdannet ved Universitetet i Bergen, Høgskolen i Trondheim og Høgskolen i Molde. Har formell utdannelse i informatikk, revisjon og vernepleie. Selvlært i Wordpress, SEO og digital markedsføring. Lidenskapelig opptatt av å rangere nettsider høyt, samt god mat.