to personer håndhilser, gjør en avtale om salg

7 punkter du må huske på når du selger produkter

Visste du at et par justeringer på nettbutikken din kan føre til økt trafikk og salg?

Skriver du gode produktbeskrivelser, så øker du sjansen drastisk for å få bedre resultater.

I dette innlegget, skal jeg nevne 7 forskjellige områder hvor mange tråkker feil.

1. Sørg for at du faktisk har en produktbeskrivelse (unngå sider med veldig lite innhold)

Jeg har sett mange produktbeskrivelser hvor det bare er bilder, uten noe tekst.

Dette er en stor feil, da Google ønsker å vite hva produktet er. Det klarer ikke Google uten tekst.

Alle produkter fortjener en beskrivelse. Se f.eks på dette bildet:

smykke

Smykke i seg selv ser fint ut, men uten en beskrivelse, så er det ikke så fristende å kjøpe det.

Hvis dette var det eneste produktet på nettstedet, så ville Google kategorisert som under «lite innhold» og da rangerer du dårligere.

Se nå på beskrivelsen under:

Å elske deg selv er like viktig som å bli elsket. Noen damer glemmer dette, og venter på en mulighet hvor mannen skal kjøpe smykke til henne. Husk at tiden går fremover, og det er ikke lenger slik det foregår. Hvis du ønsker å ta vare på deg selv, og gi deg selv noe du fortjener, så er dette smykke midt i blinken.

Dette smykket bruker moderne design, og består kun av kvalitetsdeler. Dette vil gjøre at det varer i mange år. Hjerte er laget av rustfritt stål. I tillegg til å tåle mye, så er det også fint for de med metall-allergier.

DU er viktig, og du kan tillate deg selv å gi deg noe fint i ny og ne. Dette smykket er fint til å vise at du elsker deg selv og noe du kan ha med deg livet ut.

SPESIFIKASJONER:

– rustfritt stål

– bredde: 17mm

– tykkelse: 5mm

Produkt: #GG86T

Denne beskrivelsen er kun et eksempel, men den viser kjøperen en god historie, og du skiller deg ut ved å ha noe mer i innholdet enn kun standard tekst fra produsent.

Når du skriver mye innhold til et produkt, så er det også lettere for Google å skjønne hva dette faktisk handler om.

2. Lag unike produktbeskrivelser (ikke standardbeskrivelsen fra produsenten)

En typisk «feil» mange butikker gjør, er å bruke standardbeskrivelsen fra produsent, på sin egen nettside.

Problemet oppstår når «alle» gjør det samme, og du ikke skiller deg ut.

Dette kan resultere i duplikatinnhold og når Google ser mange like sider, så er det vanskelig å rangere godt. I noen tilfeller kan du til og med bli «straffet» i rangeringen, som gjør at flere sider havner langt nede i søket.

Skal du lage unike beskrivelser til hundrevis og kanskje tusenvis av produkter, så vil det ta veldig lang tid. Men, det er verdt det i lengden. Du vil få igjen for det i form av flere besøkende og økt salg.

3. Nøkkelord-research og SEO-beskrivelser

Hvis du vil få bedre rangeringer, så sørg for å bruke nøkkelord som besøkende faktisk søker etter.

Ved å utføre litt nøkkelord-research, så vil du finne flere nøkkelord som du kan bruke på nettsiden din. Du vil da også få hvor mange søk dette nøkkelordet har pr. måned, og det er verdifull informasjon for deg.

For å sjekke nøkkelord, så kan du bruke gratisverktøyet til Google.

Her er et eksempel på nøkkelfrasen «fluefiske»:

Her ser du at fluefiske har flest treff, men at det kan være lurt å implementere noen andre ord sammen med fluefiske. Eksempler er:

  • nordisk
  • nybegynner
  • fluefiskesett

Bruker du disse frasene og nøkkelordene i produktbeskrivelsen, så øker du sjansen for at du får flere besøkende og treff i Google sin søkemotor.

Én ting er lurt å huske på; ikke fyll på med nøkkelord i hele teksten, slik at det blir kunstig mange nøkkelord. Skriv teksten så naturlig som mulig, men sørg også for at Google skjønner at teksten handler om fluefiske.

4. Skriv spennende tekster

Det er ikke noe særlig når en besøkende kommer til siden din, og stikker etter 3 sekunder fordi teksten er kjedelig eller innholdet er kjedelig.

Husk å gjøre siden din og teksten så spennende som mulig.

Se på følgende eksempler:

1. Brukt fluefiskestang, 2020 modell. Fin tilstand!

…eller, du kan skrive følgende, som er mer engasjerende:

2. Det er på tide å fange drømmefisken. Med denne fiskestanga får du en helt ny opplevelse når du står alene i naturen midt i en elv full av laks og ørret. Stanga er pent brukt av kun én eier, og tatt godt vare på. Den har premium snelle og har fanget mange store fisker de siste to årene.

Når du skriver mer utfyllende og spennende, så er det større sjanse for at leseren holder seg på nettsiden din, og kanskje også kjøper produktet.

5. Skriv for å koble deg til kunden (ikke bare list opp detaljene)

Du har kanskje brukt mye tid på å optimalisere nettbutikken din, men likevel så får du ikke nok kunder som kjøper noe av deg.

Høres dette kjent ut?

Én faktor du kanskje mangler da, er opparbeidet tillit som besøkende får av deg som eier av butikken. Hvis beskrivelsene dine er standard og typiske, så bør du endre strategi.

Se på følgende to eksempler:

1. Våre klokker er de beste. De er laget av rustfritt stål og tåler mye. Gratis frakt over 1000 kr. Bra kvalitet!

…eller

2. Du er en person som vet nøyaktig hva du ser etter i en klokke. Denne tidløse klokken er håndlaget i Norge med rustfritt stål og vil passe svært godt til enhver anledning, enten det er på jobb, julebord eller bryllup. Trenger du en klokke du kan stole på i mange år, så er dette et veldig godt valg.

I den første beskrivelsen, så er det kun ramset opp ting som klokken har. I det andre eksempelet så er fokuset på kjøperen. Kjøperen kan i større grad kjenne på en kobling til produktet når man skriver på denne måten.

Kundene vil føle seg spesielle. Hvis en del kunder vipper mellom å kjøpe eller ikke kjøpe, så kan en slik beskrivelse være nok til at de kjøper.

Ikke la kundene gå til din konkurrent. Bruk litt tid på å skreddersy beskrivelsene slik at kundene føler seg litt ekstra spesiell.

6. Bryt opp teksten og unngå en vegg av tekst

Det er anbefalt å sikte seg inn på kunder som ønsker å lese detaljer, og de som ønsker å skumlese en tekst.

Skriver du en detaljert tekst, med inkluderte nøkkelpunkter, så kan de som ønsker å lese detaljer lese alt, og de som ønsker å lese det viktigste, kan lese nøkkelpunktene.

Hvis du har lange paragraf, så kan leseren fort gå lei. Skriv korte paragraf, slik at det er lettere å lese teksten, og bruk nøkkelpunkter hvor det viktigste står oppført.

7. Gjør en avtale i siste avsnitt

Produktsiden din er det din stille salgsperson. Du skriver en beskrivelse, og så selger produktet seg selv…kanskje.

Som alle salgssamtaler, så må også produktsiden din inneholde en avsluttende salgstekst som er ment å «fange» leseren.

Her er et eksempel på hvordan du kan avslutte en produktbeskrivelse:

Hvis du ønsker en behagelig reise med en bil som er komfortabel og som er spekket med premium utstyr, så er BMW iX perfekt for deg. Med bare én tidligere eier og lav km.stand, så er denne bilen omtrent som ny. Det økonomiske tar vi oss av. Du trenger bare å godkjenne papirene, og du kan sette deg bak rattet i dag! Vær rask, før noen andre kommer før deg.

Dette avsnittet summerer bilens egenskaper og sier litt om hva du som kjøper kan forvente og hva bilen vil gi deg av opplevelse.

Til slutt

Det er viktig at Google fanger opp beskrivelsene dine og rangerer de godt, men det viktigste er selvsagt at teksten er skrevet for mennesker, slik at det ser naturlig ut.

Dette kan ta lang tid, spesielt om du har mange produkter. Fordelen er at du har igjen for det senere, siden du vil skille deg ut fra resten av dine konkurrenter.

Del innlegget
Picture of Vegard Bell

Vegard Bell

Utdannet ved Universitetet i Bergen, Høgskolen i Trondheim og Høgskolen i Molde. Har formell utdannelse i informatikk, revisjon og vernepleie. Selvlært i Wordpress, SEO og digital markedsføring. Lidenskapelig opptatt av å rangere nettsider høyt, samt god mat.