Når det kommer til nettsider, logo og sosiale medier, så finnes det verktøy der ute som gjør det relativt enkelt å sette opp en side selv, lage logo selv, og ordne sider til sosiale medier selv. Hvorfor skal du da velge et firma som gjør dette for deg og betale tusenvis?
Du må jo ofte vente lenger også, siden mye av kommunikasjonen må gå over e-post eller Skype. Så, hvorfor velge et firma som skal gjøre jobben med å ordne logo, digitale reklamekampanjer og nettside til deg?
Merk deg følgende; Bell Digital selger ikke bare nettsider og logoer. Jeg selger en hel pakke som fokuserer like mye på synlighet av nettsiden som selve designet av nettsiden. Jeg selger også flere år med erfaring. Dette får du ikke av DIY-løsninger (Do It Yourself).
Hvorfor tar det lang tid å sette opp digitale produkter?
Med flere års erfaring, så vet jeg hva som fungerer på nett, og jeg vet hva som er «best practices» når det kommer til nettsider, søkemotoroptimalisering, logo, sosiale medier og markedsføring.
Du kan spørre hvem som helst om hvorfor det tar lang tid å jobbe med en digital profil. Nøkkelordene er; innhold , søkbarhet og kvalitet.
Joda, det KAN være lett å sette opp en enkel side og lage en enkel logo. Men hva nå?
- hvilket format skal jeg lage logoen i?
- hva er vektor?
- hvilke bilder skal jeg bruke?
- jeg fant noen bilder på nett, det er vel bare å bruke de?
- ingen besøker siden min. Hvorfor det?
- hva bør stå på nettsiden, som også gjør at folk vil være på nettsiden?
- jeg fant noe jeg likte på nettet, så det er vel bare å kopiere det?
- hvorfor passer ikke logoen min til siden?
- hva er meta-tags og alt-tags?
- hva er en CDN, og hvordan installerer jeg det?
- trenger jeg SSL-sertifikat?
- bildene som mamma tok i et selskap kan jeg vel bruke?
- Google Analytics? hva i huleste er det?
- hva er Google Search Console?
- hvordan setter jeg opp e-posten min?
- hvor ofte bør jeg legge ut ny info på nettsiden for at den skal vises bedre i søkeresultater?
- hva er viktig å ha i en meny?
- pengene renner ut på den digitale markedsføringen. Hva gjør jeg galt?
- jeg har hørt om SEO, men vet ikke hva det er eller hvorfor det er viktig
- hvem skal drifte siden min og sørge for hackebeskyttelse, backup etc.?
- etc. etc…
Vil en DIY-løsning gi deg svar på dette. Eller, vil du i det hele tatt være klar over at dette er viktige punkter å ta stilling til?
Jeg er ikke interessert i å selge deg en nettside til 1000 kr, selv om jeg kan sette opp en fungerende side på 2 timer, og tatt 500 kr / timen. Jeg vil heller ikke selge deg en logo til 300 kr som er satt sammen på 10 minutter. Jeg er overhodet ikke interessert i det, for det gir ingen kvalitet til deg som kunde.
Verktøyene som finnes på nett er akkurat det. Et verktøy. Det samme gjelder en snekker som bruker verktøyet sitt. Jeg kan også bruke det, men kvaliteten på arbeidet blir dårlig, når jeg ikke er utdannet snekker eller mangler erfaringen.
Hvorfor betale flere tusen for en nettside, søkemotoroptimalisering og en logo, samt hjelp til markedsføringen?
Mens jeg setter opp en nettside for en kunde, så snakker jeg også om hva som bør være på nettsiden og hvorfor det er lurt. Jeg pakker inn en løsning, slik at kunden slipper å bruke timer og uker på å lære seg hva som er lurt.
Jeg hjelper til med å velge riktig skalerte bilder, sørger for bildene er komprimert slik at nettsiden ikke tar 6-7 sekunder å laste inn (ideelt sett så bør den lastes på under 3.5 sekunder). Jeg hjelper til med «alt-tag» (info-taggen på bildene) og velger riktig navn på bildene. Alt dette er viktig for SEO (søkemotoroptimalisering, «bli sett i Google»).
Jeg hjelper så til med å velge riktig nøkkelord til innholdet på siden, siden dette også er svært viktig for SEO. Jeg minner kunden på at logoen bør ha transparent bakgrunn, og hjelper kunden med dette om ønskelig. Så forklarer jeg litt om vektorbilder og hvorfor alle logoer BØR være i vektorformat. Er logoen utdatert, så nevner jeg forsiktig dette, for at kunden skal kunne få en sjanse til å gjøre noe med det.
Deretter spør jeg om de har noen plan på markedsføringen. Hvis ikke, så hjelper jeg til med dette også.
Vil en DIY-løsning gjøre dette?
Jeg nevner videre at 3 setninger på en side IKKE er tilstrekkelig, og at en nettside bør fylles med skikkelig relevant info for å score høyt på SEO. Jeg gir info om hva som er lurt her, og hvor mange ord en artikkel bør inneholde.
Jeg kan også hjelpe til med rettskriving, og ta en såkalt «proofread» av innholdet, da ordentlig innhold hjelper til med SEO og plasseringen i søkemotorer.
Deretter nevner jeg hva som er viktig å ha som undersider; er det viktigst med referanser, eller er det viktigere at kontakt-skjemaet er på plass…og hvor skal alt dette plasseres?
Skal du legge ut epost-adressen din, eller bruke et skjema som kunden kan fylle ut? Alt dette vet jeg, og jeg gir alle tips jeg sitter på gjennom flere års erfaring.
Jeg viser kunden hvordan man kan samle omtaler fra tidligere kunder, og hvorfor dette er svært viktig å få på plass.
Jeg forklarer også hvilken plass en dedikert landingsside har i markedsføringen av et produkt, og hvorfor dette ofte er den beste løsningen hvis man skal selge et produkt.
Trenger kunden hjelp til å sette opp en epost-liste, så bidrar jeg med det også.
Vil en DIY-løsning gjøre dette?
Jeg sier også hvordan man skal respondere til mindre fornøyde kunder.
Jeg sier også hvor viktig det er å sette opp en side i «Google Min Bedrift», og at dette bør gjøres så fort som mulig. Jeg hjelper også til med å gjøre dette.
Det samme gjelder kontoer for andre sosiale medier. Facebook er langt viktigere enn hva mange tror, og jeg hjelper til med å sette opp en konto, med skikkelige bilder som cover og profil.
Vil en DIY-løsning gjøre dette?
Klikk her for å lese mer om hva en landing-side bør inneholde.
Trenger du en nettbuikk? Vil du ta i mot betalinger via VIPPS og kredittkort? Da vet jeg hva du skal gjøre.
Jeg sjekker også at nettbutikken og betalingsløsningen fungerer, og at alt annet på nettsiden fungerer som det skal.
Mange innen IT forstår ikke alltid at å sette opp en epost-liste hvor du skal importere 2000 e-poster ikke alltid er like lett. Og er det virkelig lurt å importere e-postene som ble samlet inn for 8 år siden?
Når du nå har importert epost-listen din, og du har satt opp en landingsside (som du synes var lett, siden det er lite info på en landingsside), så skjer det ingenting. Hvorfor kommer det ikke besøkende til landingssiden din for å gjøre et kjøp?
Du tenker at det er DIY-løsningen som er feil, men de hjelper deg kun til å sette opp nettsiden…ikke noe mer. Du sender e-post til DIY-løsningen, og sier at noe er feil. Etter noen timer (eller dager), så får du svar om at «vi kan se litt på det.» Det viser seg selvsagt at alt er i orden, men du mangler det som skal til for å bli synlig.
Det viser seg at bildene du har brukt på landingssiden skremmer folk vekk. Eller at du ikke har relevante bilder av det du driver med. Det kan også være at du ikke har skrevet teksten riktig (enten mangel på nøkkelord, eller grammatiske feil), eller så har du ikke en fungerende Adwords-annonse som peker mot landingssiden din. Alt dette må på plass for å få inn bestillinger. Google er knallhard mot de som ikke følger «reglene», og du vil få dårlig plassering i søkemotoren.
Dette kan ikke en DIY-løsning hjelpe deg med.
Min rolle i support, ansvar og vedlikehold
Har du lang erfaring med data, og setter deg lett inn i nye ting, så trenger du kanskje ikke en slik avtale. Men, selv om du kan skifte toalettpapir på badet, så kan det være at du står fast om vannet plutselig bare renner konstant ut av vasken. Da kan du enten prøve å gjøre det selv (og bruke altfor lang tid), eller du kan kontakte en rørlegger som fikser det kjapt og effektivt.
Har du en support-, ansvars- og vedlikeholdsavtale hos meg, så står jeg ansvarlig for siden din og jeg hjelper deg med alt som er relatert til det jeg har laget for deg. Jeg sørger for at nettsiden er oppdatert, og at sikkerheten er som den skal være til enhver tid. Jeg gir også ubegrenset support på e-post, og du kan spørre meg om hva som helst. Er du villig til å betale litt ekstra, så kan jeg også stå for skrivingen på siden, og jeg kan finne bilder, og skalere de riktig. Dette snakker vi om før du bestemmer deg for noe.
E-posten fungerer ikke sier du? Det kan jeg hjelpe deg med.
Bildene du har på siden er 3 mb, og siden din tar en evighet å laste. Dette fikser jeg lett.
En utvidelse/modul skaper problemer etter en oppdatering? Jeg fikser det.
Vil en DIY-løsning ordne dette for deg?
Nå ser du kanskje hvorfor det kan være lurt å sette jobben med nettside og firmaprofil over til noen som vet hva de driver med. På den måten så slipper du å tenke på dette, og kan heller konsentrere deg om det som DU er god på.
Er du klar til å ta neste steg. Les litt mer om nettside og søkemotoroptimalisering.